Archive for December 2012

[Episod 2] Tiga Masalah Utama Bisnes Internet untuk Pekerja Sepenuh Masa

Entri sebelum ni tentang bisnes Internet, kita berhenti setakat dilema orang makan gaji yang baru nak mula bisnes dan berdepan dengan 1001 cara buat duit online kan? Untuk tambah memberatkan kepala, kita tambah lagi dua masalah.

2) Kepantasan Penjanaan Wang

Sebaik saja mereka dah pilih model bisnes Internet apa yang nak dibuat, sudah semestinya perkara kedua yang akan difikirkan ialah, berapa lama masa yang diperlukan sebelum mereka dapat tengok hasilnya.

Selalunya setelah dipancing dengan keindahan untuk buat duit melalui bisnes Internet, seseorang individu yang masih baru dengan bisnes ini akan menganggap bahawa amat mudah untuk jana wang melalui Internet. Cuma kena buat satu dua perkara, terus akaun bank mereka akan kembung dengan wang ringgit.

Hakikatnya taklah begitu. Biasanya, bagi orang yang baru bermula ni, mereka perlu tunggu sehingga 6 bulan untuk melihat pendapatan RM1 yang pertama hasil daripada bisnes Internet. Bagi kes yang lebih ekstrem, ada yang lepas setahun pun belum tentu lagi mereka dapat buat duit, walaupun satu sen.

Semuanya disebabkan salah pilih strategi dan model bisnes Internet, rentetan daripada masalah utama yang pertama sekali dikongsikan sebelum ni. Bila kita pilih strategi dan model yang salah, maka lambatlah untuk kita terima wang pertama melalui Internet.

Tidak semua strategi dan model bisnes Internet dihasilkan sama. Ada strategi dan model bisnes Internet yang dapat mendatangkan hasil lebih cepat berbanding yang lain. Perbezaan ni perlu kita kaji sebelum buat pilihan bisnes terbaik, seterusnya dapat mencapai kejayaan yang lebih pantas melalui Internet.

3) Kekurangan Mentor Yang Sesuai

Ini realiti di Malaysia yang terpaksa kita akui. Kurangnya mentor atau pakar yang dapat berkongsi ilmu macam mana untuk menjana pendapatan tambahan secara part-time melalui Internet, walaupun dalam masa yang sama, masih lagi bekerja makan gaji.

Sebahagian besar pakar bisnes Internet yang ada sekarang ni, adalah terdiri daripada mereka yang telah menjalankan perniagaan di Internet secara sepenuh masa.

Cuma ada sebilangan kecil saja orang yang masih bekerja makan gaji dan tahu cara serta dapat menjana pendapatan lumayan melalui Internet. Tapi yang tak bestnya pula, ramai antara mereka ni yang kurang gemar untuk berkongsi rahsia mereka dengan orang lain. Jadi, memang sukar untuk orang baru nak dapatkan pengetahuan dan pengalaman daripada insan-insan hebat ni.

Kesimpulannya, inilah 3 masalah utama bagi pekerja sepenuh masa yang berkira-kira untuk memulakan bisnes Internet.

Jadi, cara nak selesaikannya macam mana? Jawapannya, ada pada satu pakej hebat yang dapat membantu mengatasi ketiga-tiga masalah besar tadi.

Pakej yang dimaksudkan ialah Pakej Usahawan Makan Gaji. Pakej ni dihasilkan oleh seorang pakar bisnes Internet iaitu saudara Eruwan Gerry. Eruwan Gerry ni merupakan satu-satunya pakar bisnes Internet yang masih bekerja makan gaji, tetapi mampu untuk menjana pendapatan tambahan lumayan melalui Internet!

Apa yang lebih menarik, strategi yang beliau kongsikan adalah strategi yang terjamin dapat menjana wang pantas dan tidak memerlukan sistem yang sukar dan masa yang lama untuk mempelajarinya.

Untuk lebih kenal siapa Eruwan Gerry ni dan jugak maklumat lanjut tentang Pakej Usahawan Makan Gaji, boleh klik di sini:

http://bit.ly/usahawanbergaji

Update: Jualan ditutup buat sementara..harap maaf yer.

Related Posts:

3 Masalah Utama Bisnes Internet untuk Pekerja Sepenuh Masa

Kalau kita tengok pada statistik, kebanyakan daripada mereka yang baru nak kenal-kenal dengan bisnes Internet ni, biasanya datang daripada golongan yang bekerja tetap, sama ada di sektor kerajaan atau swasta.
Tak kurang jugak yang terdiri daripada pelajar-pelajar yang bakal memasuki alam pekerjaan.

Mereka tertarik untuk turut serta dalam dunia bisnes Internet setelah digula-gulakan dengan ayat-ayat manis untuk buat duit mudah, sebagaimana yang mereka baca atau dengar melalui media massa dan elektronik serta jugak daripada pakar-pakar bisnes Internet dari dalam dan luar negara.

Langkah pertama mereka dalam dunia bisnes Internet bermula dengan impian yang cukup menggunung, tapi selepas bersengkang mata mengadap Internet siang dan malam, menghabiskan masa berbulan-bulan hinggalah setahun lamanya; impian mereka hancur dan akhir sekali mulalah nak berputus asa, gara-gara tidak mampu untuk jana pendapatan pertama melalui Internet, walaupun cuma RM1!

Sebenarnya, situasi macam ni bukanlah sesuatu yang pelik, malah pakar ekonomi dan pakar bisnes Internet jugak pernah sependapat; 90% daripada mereka yang bercita-cita untuk buat duit melalui Internet, akan gagal.

Dan kebarangkalian ni akan jadi lebih tinggi apabila melibatkan mereka yang masih bekerja sepenuh masa tapi tetap nak cuba nasib dalam arena bisnes Internet. Biasanya, mereka akan tersepit untuk membahagikan masa antara kerja dan bisnes Internet. Terlalu asyik dengan bisnes, kerja akan terabai. Terlalu fikirkan kerja, bimbang pulak tak cukup masa untuk bisnes. Hanya sebahagian kecil saja yang betul-betul boleh dianggap akan berjaya.

Berikut adalah 3 masalah utama yang kerap dihadapi oleh pekerja sepenuh masa apabila ingin menjadikan bisnes Internet sebagai sumber pendapatan sampingan mereka:


1) 1001 Cara Buat Duit Melalui Internet

Yang ni merupakan masalah paling utama bagi seseorang yang baru nak bermula dalam bisnes Internet. Apabila masuk saja ke dalam dunia Internet, mereka akan terdedah kepada 1001 cara untuk buat duit melalui Internet. Ada yang syorkan supaya jual ebook, ada jugak yang tawarkan jual laman web keahlian, ada yang bagi idea suruh jual produk fizikal, ada yang suruh buat jualan melalui lelongan online, ada yang sarankan buat duit dengan jual nama domain, tak kurang jugak yang beria-ia mintak pertimbangkan bisnes jual laman web dan macam-macam lagilah istilah yang tak biasa didengar.

Pendek kata, ada banyak strategi dan model bisnes yang boleh dibuat untuk jana pendapatan tambahan melalui Internet. Cuma masalahnya, macam mana seseorang yang baru atau newbie dan tak punya banyak pengalaman, nak buat pilihan yang tepat untuk diri mereka?

Bagi yang tukang promote plak, semestinya mereka akan berat sebelah dan menceritakan yang baik-baik saja tentang idea bisnes Internet mereka. Bila semuanya menjanjikan bulan dan bintang, pastilah makin payah bagi individu yang bekerja sepenuh masa ni untuk tentukan model bisnes Internet yang mana satu sesuai dengan mereka.

Ooppss..lagi dua masalah utama, InsyaAllah, kita sambung esok, pukul 10 pagi ye :D

Update: Klik sini untuk baca sambungannya --► Episod 2

Related Posts: